Tuesday, May 26, 2009

Touching.....

kadang-kadang allah berikan kita awan yang berarak mendung yang kelabu, kita tercari-cari dimanakah matahari yang akan menyeri dan menyinarkan kita tapi tanpa kita sedari rupa2 nya matahari yang dicari berselindung disebalik awan.

tapi aku?.... cahaya itu dimana?... masih berselindung lagi disebalik awan?... emmm masih dalam tanda tanya.....

waktu ini terkenang kembali arwah ayah ku.... aku terlalu merindui beliau...

Sejak ayah aku meninggal dunia kira-kira 3 tahun lalu tak pernah aku melupakannya walaupun sehari... time tu aku final sem ... tuhan jela yang tahu macam mana aku meharungi final sem aku itu.... perit dan pahit yang aku rasa......

aku terkilan sangat disaat hidup aku telah stabil, telah berjaya.... ayah ku tidak sempat untuk merasa semua itu... tidak sempat berkongsi kegembiraan semua itu.... yang hanya mampu aku lakukan berdoa, dan memperbanyakan sedekah atas namanya.....

waktu aku belajar dulu, dia lah yang banyak membimbing ku.... membantu ku... bersusah payah kerana ku.. tiap-tiap hari dia call aku.... maklumlah aku ni anak bongsu... risau sungguh katakan... aku ni umpama teman bermain beliau... kalu aku takda sunyi la dia.... tu yang calllllllll setiap hari.... tapi bila aku dah berjaya mengejar impian ku... telah menjadi manusia yang berguna.... beliau tidak sempat merasa semua itu.....

kata2 dan nasihatnya masih terngiang2 di kepala ku.... difikiran ku dan dihati ku....
nasihat abah takan a' lupa buat selama2nya.........

antara nasihat yang aku tersentuh sekali ialah " syuhadah, abah ni tak da harta, abah taknak simpan harta yang abah ada harta cuma anak-anak abah aje... abah nak bagi korang ilmu, sekolahkan korang sehingga berjaya, abah nak anak-anak abah berjaya"

emm nasihat tu sering dia cakap kepada kami adik beradik.... terutama kalu dia tengok result aku teruk... time tu dia start bagi ceramah.... dan termasuk la nasihat yang tadi tu....

sampai sekarang aku still teringat kata2nya... dan baru aku sedar apa yang ayah aku pernah cakap dulu tu memang betul....

yaallah ya tuhanku kau tempatkanlah ayah ku disisi orang2 yang beriman... disamping kekasih mu..

kau ampunkan lah dosanya2 dari sekecil2 zarah sehingga sebesar2nya.... kau tempatkanlah ia disyurga mu..... amin...

No comments: